Algemene Voorwaarden
Artikel 1 / Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden, ongeacht de vorm waarin deze kenbaar worden gemaakt.
Klant:de rechtspersoon of natuurlijk persoon handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf met wie Woondokter een Overeenkomst heeft gesloten.
Dienst: alle werkzaamheden en activiteiten die voorwerp zijn van de Overeenkomst. Daaronder vallen diensten met betrekking tot het duurzaam woningadvies en de resultaten die bestemd zijn voor Klant.
Woondokter: Woondokter VOF
Intellectuele Eigendomsrechten: alle rechten van intellectuele eigendom en daarmee verwante rechten, zoals auteursrecht, merkrecht, modelrecht, handelsnaamrecht, databankrecht en rechten op knowhow.
Overeenkomst: de overeenkomst tussen Klant en Woondokter op grond waarvan Woondokter Diensten aan Klant levert.
Richtlijn: aanvullende voorwaarden die in aanvulling op de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op een specifieke Dienst.
Artikel 2 / Algemeen
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en Overeenkomsten, betreffende levering door Woondokter van Diensten aan Klant, ongeacht of deze mondeling, schriftelijk, elektronisch of in enige andere vorm zijn gedaan of tot stand zijn gekomen.
2.2 Als een van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden nietig is of wordt vernietigd, dan zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden volledig van kracht blijven.
2.3 Als deze Algemene Voorwaarden eenmaal van toepassing zijn geweest op een rechtsverhouding tussen Woondokter en Klant, dan wordt Klant geacht bij voorbaat te hebben ingestemd met de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden op nadien gesloten en te sluiten Overeenkomsten.
2.4 Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn alleen geldig als deze uitdrukkelijk schriftelijk door Woondokter en de Klant zijn overeengekomen. In geval van strijdigheid tussen bepalingen uit de verschillende documenten van de Overeenkomst, geldt de volgende rangorde:
- de offerte / het overeenkomstformulier;
- de Richtlijnen;
- de Algemene Voorwaarden.
2.5 Woondokter wijst uitdrukkelijk de toepasselijkheid van eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van Klant van de hand.
2.6 Woondokter is gerechtigd de Algemene Voorwaarden te wijzigen. De wijziging wordt via de website van Woondokter of op een andere wijze aan Klant bekend gemaakt. Als Klant de wijziging niet wenst te accepteren is Klant gerechtigd de Overeenkomst, binnen 14 dagen na de bekendmaking, schriftelijk op te zeggen per de datum waarop de wijziging in gaat.
Artikel 3 / Totstandkoming van de Overeenkomst
3.1 Alle aanbiedingen en offertes van Woondokter zijn vrijblijvend, tenzij nadrukkelijk schriftelijk anders is vermeld.
3.2 Alle aanvragen van de Klant zijn bindend en kunnen niet worden herroepen. De Overeenkomst komt tot stand doordat een aanvraag van Klant door Woondokter wordt aanvaard of, afhankelijk van hetgeen eerder is, doordat Woondokter uitvoering geeft aan de aanvraag.
3.3 Woondokter is te allen tijde gerechtigd een aanvraag te weigeren (bijvoorbeeld als zij gerede twijfel heeft over de kredietwaardigheid van Klant), zonder dat hierdoor enig recht van Klant op schadevergoeding jegens Woondokter ontstaat. Woondokter is daarbij niet verplicht haar redenen in dit verband te vermelden.
3.4 De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de Klant. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs schriftelijke of elektronische weg.
3.5 Indien een aanbieding wordt aanvaard door Klant, hebben wij het recht de aanbieding binnen vijf werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
3.6 Indien Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kunnen wij niet aan de offerte worden gehouden. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan eventuele typefouten in de offerte.
Artikel 4 / Uitvoering dienstverlening
4.1 Woondokter zal zich inspannen om de Dienst binnen de overeengekomen termijn en volgens de overeengekomen specificaties te leveren. Alle opgegeven termijnen dienen echter slechts als richtlijn en zijn dus nooit fataal, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
4.2 Woondokter is gerechtigd voor de uitvoering van de Dienst gebruik te maken van diensten van derden.
4.3Als de uitvoering van de Overeenkomst volgens Woondokter extra werkzaamheden met zich meebrengt, of als Klant of eventuele derden in opdracht van Klant, extra werkzaamheden vraagt of veroorzaakt (bijvoorbeeld doordat Klant onvolledige/onjuiste informatie verstrekt), dan is Woondokter gerechtigd alle extra bestede tijd en kosten, in voorkomende gevallen ook die van derden, aan Klant in rekening te brengen.
Artikel 5 / Medewerking door Klant
5.1 Klant zal, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is, zijn medewerking verlenen aan het uitvoeren van de Overeenkomst. Klant zal onder meer alle benodigde gegevens voor de levering van de Diensten op door Woondokter bekend gemaakte wijze en volgens de door haar bekend gemaakte (technische) specificaties tijdig verstrekken.
5.2 Klant staat ervoor in dat de in 5.1 bedoelde gegevens juist en volledig zijn. Hij garandeert dat het gebruik van deze gegevens door Woondokter overeenstemt met de overeengekomen doeleinden, geen inbreuk maakt op (intellectuele eigendoms) rechten van derden dan wel anderszins niet onrechtmatig of in strijd is met de in Nederland geldende wetgeving. Klant zal zich onthouden van ieder handelen dat de reputatie van Woondokter en haar Diensten zou kunnen aantasten. Klant vrijwaart
Woondokter volledig tegen eventuele aanspraken en vorderingen tot schadevergoeding van derden ter zake, en vrijwaart Woondokter ook voor alle door haar in verband met deze aanspraken en vorderingen gemaakte kosten.
5.3 Klant is niet gerechtigd haar rechten of verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan derden of aan derden in gebruik te geven, tenzij Woondokter hiervoor uitdrukkelijk schriftelijk toestemming heeft verleend.
5.4 Klant zal zich steeds houden aan alle door Woondokter verstrekte of op de website van Woondokter bekendgemaakte Richtlijnen voor het gebruik van de Dienst.
5.5 Als de Klant verhuist of het factuuradres van de Klant wijzigt, dan dient de Klant daaraan voorafgaand zo tijdig mogelijk zijn nieuwe vestigingsplaats en / of nieuwe factuuradres schriftelijk aan Woondokter mee te delen.
Artikel 6 / Vergoeding en betaling
6.1 Voor het gebruik van de Dienst is Klant de overeengekomen vergoedingen verschuldigd. Alle verschuldigde vergoedingen zijn, voor zover niet uitdrukkelijk anders vermeld, gesteld in euro, exclusief BTW en overige heffingen.
6.2 De vergoedingen kunnen bestaan uit eenmalig verschuldigde bedragen, jaarlijks of anderszins periodiek
verschuldigde bedragen en bedragen die afhankelijk zijn van het gebruik van de Dienst.
6.3 Woondokter is gerechtigd de vergoedingen gedurende de looptijd van de Overeenkomst te verhogen. Deze verhoging zal per brief of e-mail aan Klant bekend worden gemaakt. Klant is gerechtigd de Overeenkomst binnen 14 dagen na deze bekendmaking op te zeggen als en voor zover (i) de verhoging van de totale waarde van de Overeenkomst 10% of meer bedraagt en (ii) de inhoud van de Overeenkomst verder niet verandert. Opzegging dient schriftelijk plaats te vinden en in te gaan op de datum waarop de verhoging ingaat. Dit recht tot opzegging geldt niet als de verhoging van de totale waarde van Overeenkomst minder dan 10% bedraagt.
6.4 Woondokter is te allen tijde gerechtigd om van Klant een vooruitbetaling te verlangen.
6.5 Betaling dient te geschieden op de door Woondokter op de factuur aangegeven wijze. De betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum tenzij schriftelijk uitdrukkelijk een andere betalingstermijn is overeengekomen. Voor de vaststelling van de hoogte van de factuur zijn de gegevens uit de administratie van Woondokter leidend.
6.6 Enig beroep door Klant op opschorting, verrekening of aftrek is niet toegestaan.
6.7 Indien Klant de factuur niet binnen de betalingstermijn heeft voldaan, is Klant zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Vanaf de datum van verzuim, is Klant over het openstaande bedrag een rentevergoeding verschuldigd ter hoogte van 1% per maand, tenzij de wettelijke handelsrente op maandbasis
hoger is dan 1% per maand in welk geval de wettelijke handelsrente verschuldigd is, tot aan de datum van de algehele voldoening. Bij de berekening van de rentevergoeding wordt een gedeelte van een maand als gehele maand gerekend.
6.8 Vanaf de datum van verzuim is Klant naast betaling van de hoofdsom en daarover verschuldigde rente gehouden tot de vergoeding van alle buitengerechtelijke, en eventueel gerechtelijke, kosten, uitdrukkelijk naast de eventueel in rechte vastgestelde kosten. De hoogte van de buitengerechtelijke kosten bedraagt minimaal 15% van de hoofdsom, met een minimum bedrag van € 250,- (tweehonderd vijftig euro) waaromtrent geen bewijs behoeft te worden aangevoerd, onverminderd ons recht op nakoming en verdere vergoeding van de schade; zij zijn verschuldigd vanaf het moment waarop de vordering in handen van onze advocaat is gesteld ongeacht of Klant daarvan op de hoogte is.
6.9 Woondokter is gerechtigd de kredietwaardigheid van Klant te onderzoeken. Indien wenselijk dient Klant, op eerste verzoek van Woondokter, voldoende zekerheid te stellen voor de nakoming van bestaande en toekomstige verplichtingen jegens Woondokter. Woondokter is in zodanig geval gerechtigd de Dienst, of een gedeelte daarvan, pas te leveren nadat gewenste zekerheid is verkregen.